Tips för att klara nyårslöftena

Ja, det är ju ingen nyhet att vi kommer ha otroligt mycket folk nu ett par månader framöver. Jag vill passa på att ge lite tips på hur du ska kunna hålla dina nyårslöften. Varje år så ser vi massor av folk som är otroligt motiverade och går all in första månaden och sedan försvinner helt. Så jag vill försöka hjälpa till lite med några tips.

1 – Låt det ta tid! Viktminskning, att komma i form, bygga muskler eller vad du nu än har som mål kommer att ta tid. Så förvänta dig inga mirakel på kort tid, på så sätt blir du inte besviken. Många av fördelarna som du får med träning syns inte utanpå, men du kommer att känna det i kroppen om du lyssnar. Du kommer känna sig starkare och piggare och det är värt mycket.

2 – Börja lugnt! Att gå från 0 till 100% på en gång är ingen bra idé. Det är klart att du är supermotiverad att ta tag i ditt nya liv och du vill se resultat så fort som möjligt. Jag har full förståelse för detta, men det är ytterst få personer som klarar av detta. Så börja försiktigt med att träna 1 till 2 gånger i veckan. På så sätt hinner din kropp återhämta sig mellan träningspassen samt att du får tid till att få in träningen som en naturlig del av din vardag.

3 – Gör små förändringar med kosten. Samma sak gäller med maten, gör små förändringar och se till att de inte känns som en ”kamp eller uppoffring” längre innan du lägger till en ny vana. På så sätt har du större chans att hålla din nya livsstilsförändring. Att sluta äta godis, kolhydrater, gluten, alkohol, kött eller vad det nu kan vara du väljer att plocka bort är en stor förändring. Så börja lugnt och bygg inte på med en ”nya vana” innan du stabiliserat den senaste förändringen.

4 – Ta hjälp av gympersonalen! Det är inte lätt att vet hur alla maskiner och övningar fungerar om man inte tränat på gym tidigare. De allra flesta gym erbjuder kostnadsfritt introduktionsprogram med enkla övningar som hjälper dig att komma igång. De kan också förklara vad de olika gruppträningsklasserna innebär så att du hittar träning som passar dig.

Lycka till och hoppas att mina tips har hjälpt dig!

the only bad workout

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s