Underbara januari!

Det märks verkligen att folk har bestämt sig för att komma i from nu efter jul och nyår! Det är fullt i gymmet mer eller mindre hela dagen! Passen är fulla, det är kö till vissa maskiner och vi gör inte annat än att fräscha upp i omklädningsrum och toaletter. Men jag älskar det! Alla är på topp och alla är sjuk taggade att leva ett mer hälsosamt liv.

Jag försöker dock tala om för en del som är lite väl ambitiösa att det är bättre att lägga om kanske en eller två vanor till att börja med istället för att göra allt på en gång. Det är bättre att börja lite lugnt med att till exempel komma till gymmet en eller två gånger i veckan och bara unna sig choklad och vin en dag i veckan.

Istället ska folk träna minst fyra till fem dagar i veckan, inte äta godis, läsk, vin, chips eller kakor och så ska de börja med LCHF, allt på en gång. Det är ju verkligen jättebra att de vill och verkligen är ambitiösa men jag har sett detta så många gånger.

Det som, tyvärr, kommer att hända med de allra flesta är att de kommer att tröttna efter några veckor eftersom de inte tycker att resultaten är så stora som de tycker att deras ”uppoffringar” har varit. Och när en vana fallerar så brukar det bli som ett korthus – alla nya vanor faller tillbaka till gamla mönster.

Så mitt råd är att ta det lugnt och inte ändra för mycket på en gång. Börja lugnt och när du under kanske en sex till åtta veckor har gjort dina ”nya varor” och känner dig bekväm med dem. Då som först bör du lägga till en ny vana till.

Så just nu så går mitt arbete ut på att försöka bromsa en del lite väl ambitiösa medlemmar, för jag vill ju att de ska stanna hos mig länge.
gym-i-januari

Kommentera

